Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 kwietnia 2024 06:29
Reklama

TARCZA ANTYKRYZYSOWA wybrane zagadnienia

TARCZA ANTYKRYZYSOWA wybrane zagadnienia

1.       OCHRONA MIEJSC PRACY (art. 15g, 15zzb,15zze)

W przypadku przestoju ekonomicznego związanego ze spadkiem obrotów, możliwe jest dofinansowanie z FGŚP 50% wynagrodzenia minimalnego z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy (1300 brutto= pełen etat) do pensji pracownika + 100% należnych składek na ubezpieczenie społeczne (233zł – pełen etat). Maksymalne dofinansowanie do jednego pracownika na pełnym etacie wynieść może 1 533zł.
Możliwe jest też obniżenie pensji pracownikom o maksymalnie 50% nie niżej niż do najniższej krajowej tj. 2600 brutto.
Świadczenie wypłacane w okresie przestoju maksymalnie przez 3 miesiące z możliwością przedłużenia przez ustawodawcę.
WARUNKI KTÓRE NALEŻY SPEŁNIĆ BY OTRZYMAĆ ŚWIADCZENIE:
- SPADEK OBROTÓW w następstwie COVID-19 minimum o 15% obliczony jako stosunek  łączny obrotów w ciągu dowolnych kolejnych miesięcy po 01.01.2020 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2019, lub
- o 25% obniżone obroty z dowolnego miesiąca po 01.01.2020 w porównaniu do miesiąca poprzedniego (30 dni, gdy okres porównania obrotów rozpoczyna się w trakcie miesiąca)

NIEZALEGANIE w regulowaniu zobowiązań podatkowych oraz składek ZUS
- brak przesłanek do ogłoszenia upadłości
- kopia porozumienia z organizacjami związkowymi/przedstawicielami pracowników przekazana w terminie 5 dni inspektorowi pracy od zawarcia (porozumienie zastępuje wypowiedzenia zmieniające)

- dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, którzy w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku było wyższe niż 300% wynagrodzenia minimalnego tj. 15 595,74 zł brutto.

- z dofinansowania wyłączeni są też pracownicy, na których pracodawca otrzymał pomoc na wyposażenie stanowiska pracy lub inną pomoc na rzecz ochrony miejsc pracy

- pracodawca NIE MOŻE wypowiedzieć umowy/ warunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracownika w okresie pobierania świadczenia i 3 miesiące po zakończeniu dofinansowania
- jest to pomoc de minimis
- przepisy o dofinansowaniu tracą moc po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

 

Dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy w związku ze spadkiem obrotów, dofinasowane z FGŚP w wysokości 50% wynagrodzenia po obniżeniu wymiaru czasu pracownika do pensji pracownika maksymalnie 40% podstawowego minimalnego wynagrodzenia z kwartału poprzedzającego złożenie wniosku + 100% należnych od pracodawcy składek na ubezpieczenie społeczne. Maksymalna pomoc może wynieść 2 452 zł na pracownika. Wymiar czasu pracy można obniżyć o maksymalnie 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu z zastrzeżeniem minimalnego wynagrodzenia z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Świadczenie będzie wypłacane w okresie obniżonego wymiaru czasy pracy maksymalnie przez 3 miesiące z możliwością przedłużenia przez ustawodawcę.
WARUNKI SKORZYSTANIA

SPADEK OBROTÓW w następstwie COVID-19 minimum o 15% obliczony jako stosunek  łączny obrotów w ciągu dowolnych kolejnych miesięcy po 01.01.2020 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2019, lub

- o 25% obniżone obroty z dowolnego miesiąca po 01.01.2020 w porównaniu do miesiąca poprzedniego (30 dni, gdy okres porównania obrotów rozpoczyna się w trakcie miesiąca)

NIEZALEGANIE w regulowaniu zobowiązań podatkowych oraz składek ZUS

- brak przesłanek do ogłoszenia upadłości

- kopia porozumienia z organizacjami związkowymi/przedstawicielami pracowników przekazana w terminie 5 dni inspektorowi pracy od zawarcia (porozumienie zastępuje wypowiedzenia zmieniające)

- dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, którzy w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku było wyższe niż 300% wynagrodzenia minimalnego tj. 15 595,74 zł brutto.

- z dofinansowania wyłączeni są też pracownicy, na których pracodawca otrzymał pomoc na wyposażenie stanowiska pracy lub inną pomoc na rzecz ochrony miejsc pracy
- dopłata nie przysługuje do wynagrodzenia pracownika, który w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy był niezdolny do pracy w skutek choroby (przez okres niezdolności)

- pracodawca NIE MOŻE wypowiedzieć umowy/ warunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracownika w okresie pobierania świadczenia i 3 miesiące po zakończeniu dofinansowania

- jest to pomoc de minimis

- przepisy o dofinansowaniu tracą moc po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

 

POMOC DLA MIKRO, MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW ORAZ OPP dofinansowanie do części kosztów wynagrodzeń pracowników.

Przyznawane jest przez starostę na okres maksymalnie 3 miesięcy z możliwością przedłużenia przez ustawodawcę. Kwota dofinansowania uzależniona jest od wielkości spadku obrotów.
- Przy spadku o 30% dofinansowanie jest przewidziane do 50% sumy wynagrodzeń pracowników objętych wnioskiem wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne maksymalnie 50% wynagrodzenia minimalnego. Maksymalna pomoc 1 533zł na pracownika.
- Przy spadku o 50% dofinansowanie do sumy 70%. Maksymalna pomoc 2 146zł na pracownika.
- Przy spadku o 80% dofinansowanie do sumy 90%. Maksymalna pomoc 2 759 zł na pracownika

WARUNKI SKORZYSTANIA
- Spadek obrotów/spadek przychodów z działalności statutowej obliczony jako stosunek  łączny obrotów w ciągu dowolnych kolejnych miesięcy po 01.01.2020 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2019,

- NIEZALEGANIE w regulowaniu zobowiązań podatkowych oraz składek ZUS

- brak przesłanek do ogłoszenia upadłości

- dofinansowanie jest przewidziane do pensji pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umów zlecenia lub innej umowy o świadczeniu usług
- utrzymanie miejsc pracy, utrzymanie pracowników z dofinansowanie przez okres otrzymywania świadczenia oraz po zakończeniu wypłat przez czas równy temu okresowi jeśli warunki zostaną naruszone pracodawca zobowiązany będzie do zwrotu świadczenia
- wniosek należy złożyć do PUP w terminie 14 dni od ogłoszenia naboru przez urząd
- dofinansowanie wyłączone w stosunku do kosztów finansowych z innych środków publicznych

 

2.       DOFINANSOWANIE BIEŻĄCYCH KOSZTÓW DZIAŁALNOŚCI  (art. 15zzc, 15zzd, 15m)

Dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności jest przyznawane przez starostę na okres maksymalnie 3 miesięcy z możliwością przedłużenia.  Dotyczy tylko samozatrudnionych, przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą nie zatrudniających pracowników.

Wielkość dofinansowania uzależniona jest od wielkości spadku obrotów, i tak:
- spadek o 30% dofinansowanie miesięczne 50% wynagrodzenia minimalnego (1300zł brutto)
- spadek o 50% dofinansowanie miesięczne 70% wynagrodzenia minimalnego
- spadek o 80% dofinansowanie miesięczne 90% wynagrodzenia minimalnego

Wniosek należy złożyć do PUP w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez Urząd.

Dofinansowanie wyłączone w stosunku do kosztów finansowanych z innych źródeł.

WARUNKI SKORZYSTANIA

- Spadek obrotów obliczony jako stosunek  łączny obrotów w ciągu dowolnych kolejnych miesięcy po 01.01.2020 do dnia poprzedzającego złożenie wniosku w porównaniu do analogicznego okresu roku 2019.

- NIEZALEGANIE w regulowaniu zobowiązań podatkowych oraz składek ZUS

- brak przesłanek do ogłoszenia upadłości

- OBOWIĄZEK PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI przez czas otrzymywania dofinansowania i po jego zakończeniu przez okres równy temu okresowi. Przy naruszeniu warunków zwrot dofinansowania proporcjonalnie do okresu nieprowadzenia działalności.

 

POŻYCZKA na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności.
Pomoc dla mikro przedsiębiorców prowadzących działalność przed 01.03.2020.
Pożyczka do 5 000zł (pięć tysięcy złotych) o charakterze jednorazowym. Pomoc jest przyznawana przez starostę ze środków FP. Oprocentowanie wynosi 0,05% stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP w skali roku. Okres spłaty to 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez 3 miesiące od dnia udzielnie pożyczki z możliwością przedłużenia. Istnieje też możliwość umorzenia pożyczki pod warunkiem niezmniejszenia stanu zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy w stosunku do stanu na dzień 29.02.2020 przez okres 3 miesięcy od dnia otrzymania pożyczki.

Wniosek składany do PUP w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez Urząd.

 

3.       WSPARCIE PRZEDSIĘBIORCÓW LUB OSÓB ZATRUDNIONYCH NA UMOWĘ CYWILNOPRAWNĄ

PRZESTÓJ EKONOMICZNY
Pomoc dla przedsiębiorców prowadzących działalność przed 01.02.2020r. + osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług jeśli nie podlegają ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.
świadczenie w wysokości 80% wynagrodzenia minimalnego pod warunkiem, że suma przychodów z umów cywilnoprawnych uzyskana w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o świadczenie wynosi mniej niż 50% wynagrodzenia minimalnego tzn. jeśli zleceniobiorca w miesiącu marcu zarobił kwotę poniżej 1300 zł brutto może otrzymać świadczenie w wysokości kwoty, którą zarobiła w miesiącu marcu, jeśli zarobek przekroczył kwotę 1300zł wówczas dofinansowanie będzie w wysokości 80% wynagrodzenia minimalnego brutto tj. 2080zł.

Wniosek należy złożyć w ZUS w terminie najpóźniej  3 miesięcy od miesiąca zniesienia stanu epidemii – agent, zleceniobiorca i wykonawca za pośrednictwem tego na rzecz, którego wykonywał usługi.

Wysokość przychodu wskazanego we wniosku o świadczenie jest weryfikowana przez ZUS. Świadczenie nie podlega opodatkowaniu, ani o zusowaniu, jest wolne od potrąceń i zajęć.

WARUNKI SKORZYSTANIA:
- PRZESTÓJ w prowadzeniu działalności
 przedsiębiorcy lub tego na rzecz którego wykonawca świadczył usługi.
- Przedsiębiorca nie zawiesił prowadzenia działalności  i odnotował obniżenie obrotów, a  jego przychód z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku był o najmniej 15% niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim i nie był wyższy  niż 300% podstawowego minimalnego wynagrodzenia tj. 15 595,74 brutto LUB zawiesił działalność po 31.01.2020, a przychód uzyskany w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o świadczenie nie był wyższy niż 300% podstawowego minimalnego wynagrodzenia  z poprzedniego kwartału (15 595,74zł brutto). Warunki te nie dotyczą osób rozliczających się za pomocą karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego zwolnionym z VAT.
- Agent, zleceniobiorca, wykonawca mieli zawartą umową przed 01.02.2020, a w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o świadczenie uzyskali przychód z tytułu umów nie wyższy niż 300% podstawowego minimalnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału (15 595,74 brutto).

 

4.       ULGI, ZWOLNIENIA I WSPARCIE

- Stratę z roku 2020 będzie można odliczyć od dochodu osiągniętego w 2019, pod warunkiem uzyskania przychodów o co najmniej 50% niższych niż w roku poprzednim. W celu dokonania obniżenia dochodu podatnik składa korektę zeznania za rok 2019.

- Przy przekazaniu w roku 2020 darowizny pieniężnej i rzeczowej na przeciwdziałanie COVID-19 na rzecz wskazanych podmiotów leczniczych, będzie istniała możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania o wartość darowizny.

                - ZWOLNIENIE ZE SKŁADEK (art.31zo)

Zwolnienie dotyczy składek za okres od 01.03.2020 do 31.05.2020r. na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, FP, FS, FGŚP lub FEP. Skorzystać mogą z niego mikro przedsiębiorcy, samozatrudnieni oraz osoby z nimi współpracujące, pracownicy, zleceniobiorcy i wykonujących usługi na podstawie innych umów.
Pracownicy – pełne zwolnienie
Pozostałe osoby – zwolnienie od składek obowiązujących od najniżej podstawy wymiaru.

Zwolnienie to dokonywanie będzie na wniosek.
WARUNKI UZYSKANIA ZWOLNIENIA:
    * zgłoszenie jako płatnik składek przed 01.02.2020r. i zgłoszenie na dzień 29.02.2020 do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych.
    *nie korzystanie z innych form pomocy dotyczącej utrzymania zatrudnienia
    *uzyskanie w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek, przychodu nie wyższego niż 15 681 zł brutto w przypadku przedsiębiorcy opłacającego składki na własne potrzeby (samozatrudniony).

- Zaliczki w formie uproszczonej. Podatnicy, którzy w roku 2020 wybrali formę uproszczoną wpłacania zaliczek, mogą z niej zrezygnować za miesiące marzec-grudzień 2020 jeśli ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID -19. O rezygnacji podatnicy informują w zeznaniu za rok 2020.
- Uprawnienie do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej wprowadzonych do ewidencji środków trwałych nabytych w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 (maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczna odzież ochronna, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji itp.)
- Ulga za złe długi. Zwolnienie z obowiązku dotyczy tylko dłużników, podatku PIT i CIT oraz tylko podatników którzy uzyskali w danym okresie przychody niższe o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku podatkowego.

 

5.       ODROCZENIE TERMINÓW PODATKOWYCH
- Płatność na rachunek z po za białej listy – termin zgłoszenia wydłużony do 14 dni
- Zmiana terminu zapłaty zaliczek na podatek PIT od wynagrodzeń wypłacanych w marcu i kwietniu br. do 01.06.2020r.
- Podatek CIT, wydłużenie do 31.05.2020 terminu złożenia zeznania, wpłaty podatku. Dla organizacji OPP oraz przedsiębiorców osiągających dochody wyłącznie objęte zwolnieniem przedmiotowym wydłużenie terminów do 31.07.2020r.
- Terminy sprawozdań przesunięte rozporządzeniem MF o 3 miesiące.

 

6.       Nowy obowiązek, zgłoszenia w terminie 7 dni do ZUS, każdej umowy o dzieło zwartej z osobą niepozostającą w stosunku pracy lub jeżeli w ramach umowy wykonawca nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.

 

 

Cała treść ustawy pod linkiem: http://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/299_u.htm

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
News will be here
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: JeandeneisseTreść komentarza: Polska stała się drugą Ukrainą. Tam jak nie dasz w łapę to nie zdasz matury. Nawet prawa jazdy...Data dodania komentarza: 03.04.2024, 23:23Źródło komentarza: Afera w Collegium Humanum. Kto z Nysy?Autor komentarza: JeandeneisseTreść komentarza: Wszędzie kradną...Data dodania komentarza: 03.04.2024, 23:11Źródło komentarza: Halę Nysa najlepiej posprząta rodzina za 20 tys./ miesiąc.Autor komentarza: Oj ta, Chu* tamTreść komentarza: Kolbiarzowi to nie przeszkadza, takie akcje jak z marciniakiem w ARN to pikuś przy tym co wyprawia herr prezes - nadworna firma budowlana MTM budownictwo mieli dziesiątki miionów. Zelent to drobne na waciki.Data dodania komentarza: 21.03.2024, 13:44Źródło komentarza: Adam Zelent - radny czy przedsiębiorca?Autor komentarza: jjTreść komentarza: Akurat Jasiu ma wykształcenie muzyczne: poza PSM ukończył wyższe studia z reżyserii dzwieku, zajmował sie zawodowo organizacją koncertów np Ewy Farny czy Haliny Młynkowej. Braky wykształcenia zarzucić mu nie mozna natomiast cała sprawa wyglada conajmniej nieelegancko.Data dodania komentarza: 19.03.2024, 22:23Źródło komentarza: Czy sprzątanie Hali Nysa pod nadzorem radnego Zelenta, to dobry interes?Autor komentarza: nYSATreść komentarza: ALE WSTYDData dodania komentarza: 08.03.2024, 13:05Źródło komentarza: Płeć piękna z tytułami MBA z Collegium Humanum - to dyrektor ds. Ekonomicznych w AKWA, księgowa w ARN...Autor komentarza: NysaTreść komentarza: Po co im dyplom w języku angielskim skoro nawet nie znają tego języka .Data dodania komentarza: 08.03.2024, 11:11Źródło komentarza: Płeć piękna z tytułami MBA z Collegium Humanum - to dyrektor ds. Ekonomicznych w AKWA, księgowa w ARN...
Reklama
News will be here
Reklama