Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 7 maja 2025 14:37
Reklama

REJESTRY UMÓW W SPÓŁKACH GMINY NYSA. Czy jawność w gminie kończy się na Urzędzie?

Tomasz Hankus Bierze się za spółki gminne, które niechętnie udzielają informacji publicznej. Jak pisze na swoim blogu z informacją publiczną w spółkach gminnych jest nie najlepiej, poczytajmy:
REJESTRY UMÓW W SPÓŁKACH GMINY NYSA. Czy jawność w gminie kończy się na Urzędzie?

_____________Tomasz Hankus

Ostatnio przeprowadziłem pierwszy krok w celu wdrożenia rejestru umów w gminnych spółkach. Wysłałem sprawdzone zapytanie przez mojego znajomego Karola Breguła, aby zbadać jak spółki podchodzą do tego problemu. Jak się domyślałem nie będzie łatwo, czuć mocny upór już w udostępnieniu samych informacji, a co dopiero wdrożeniu rejestrów. Jedna spółka w ogóle nie odpowiedziała na wniosek (NEC), a druga obudziła się dopiero po wezwaniu z zastrzeżeniem złożenia skargi do sądu administracyjnego (EKOM).

Wniosek dotyczył informacji na temat jakie rejestry, ewidencje, systemy komputerowe zawierające informacje dotyczące umów, zobowiązań, wydatków itp. funkcjonują w spółce, czy zbiory prowadzone są w formie elektronicznej, jakie oprogramowanie do tego służy wraz z kopią umów i faktur ich zakupu, czy umożliwia ono wydruk zestawienia pod względem określonych kryteriów, jakie są to kryteria itp, jakie przepisy regulują gromadzenie zbioru, czy jest zaplanowana publikacja zbioru oraz na jakim etapie jest wdrożenie rejestru umów? Jak na takie pytania zareagowały spółki?

Agencja Rozwoju Nysy Sp. z o.o.

Spółka odpowiedziała de facto tylko na dwa pytania, odnośnie tego jaki program komputerowy funkcjonuje w spółce oraz, że nie posiada faktury jego zakupu. Kolejno odpowiedziała, że planuje wdrożenie rejestru umów i w tej sprawie złożyła już wniosek o dofinansowanie (sprawdzimy). Jednocześnie wezwała do sprecyzowania jednego pytania, w którym rzeczywiście wkradła się literówka. Po sprecyzowaniu pytania i wezwania w do udostępnienia żądanych informacji. ARN odpowiedziała, że program finansowo-księgowy nie zawiera zbiorów czy ewidencji, które mogłyby zostać udostępnione i z tego powodu brak jest przepisów regulujących funkcjonowanie ww. programu komputerowego, ponadto wskazała, że nie prowadzi rejestru umów. Podtrzymała swoje stanowisko, iż pozostałe żądania nie stanowią informacji publicznej tj. czy zbiór prowadzony jest w formie elektronicznej, jakie oprogramowanie bazodanowe wspiera funkcjonowanie zbioru, tym samym nie udostępniła również umów i faktur, wraz z załącznikami i specyfikacją oraz protokołów zdawczo-odbiorczych, nie poinformowała czy oprogramowanie umożliwia wydruk zestawienia, eksport informacji na potrzeby przeszukiwania zbioru oraz w jakich formatach możliwe jest sporządzanie zestawienia.

Korespondencja z ARN

Wodociągi i Kanalizacja "AKWA" Sp. z o.o.

Bardzo podobnie postąpiła spółka AKWA, wręcz w identycznym zakresie odmówiła udostępnienia informacji, które jej zdaniem nie posiadają waloru informacji publicznej. Udostępniła natomiast informację z jakiego programu spółka korzysta, przesłała fakturę, ponadto wskazała, że prowadzi rejestrów umów zawieranych w trybie przepisów Prawo Zamówień Publicznych w formie elektronicznej, a rejestr prowadzony jest w oparciu o regulamin, który przekazała w załączeniu. Dodatkowo wskazała, że prowadzone są prace aby udostępnić ten rejestr w BIP. Wezwała do sprecyzowania jednego pytania.

Korespondencja z AKWA

Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o.

MZK odpowiedział wręcz identycznie jak poprzednie spółki. Wskazał jakie programy funkcjonują w spółce, udostępnił umowy i dokumenty z tym związane, wezwał do sprecyzowania jednego pytania wniosku, udzielił informacji, że spółka nie prowadzi żadnych działań związanych z wdrożeniem rejestru umów, a w pozostałym zakresie odmówiła udostępnienia żadnych informacji wskazując, że nie mają one takiego waloru. Sprecyzowałem pytanie i wezwałem spółkę do udostępnienia żądanych informacji. Po wezwaniu spółka odpowiedziała podobnie jak ARN, czyli uzupełniła odpowiedź, że brak jest przepisów regulujących funkcjonowanie programów, a publikacja tych danych nie jest zaplanowana, ponadto wskazała, że nie ma możliwości dostępu do zbioru. W pozostałym zakresie podtrzymała swoje stanowisko.

Korespondencja z MZK

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej "EKOM" Sp. z o.o.

Spółka nie odpowiedziała na wniosek, dopiero po wezwaniu rzekomo stwierdziła, iż wniosku nie otrzymała. Jednakże po przesłaniu potwierdzenia z treścią wniosku odpowiedziała na wniosek, ale niestety nie w pełnym zakresie. Wskazała w jakich programach gromadzone są zbiory, że są prowadzone w formie elektronicznej w programie bazodanowym z wyłączeniem zbioru umów z przedsiębiorcami, który prowadzony jest w formie papierowej, kryteriami możliwymi są dane zawarte w zbiorze dotyczące podmiotów objętych zbiorem, wskazała że możliwy jest wydruk zestawienia i eksport danych. Jednocześnie odmówiła udostępnienia umów wraz załącznikami i specyfikacją, faktur, protokołów zdawczo odbiorczych gdyż dane te nie stanowią informacji publicznej, zbiór również nie podlega publikacji, jak i w pozostałym zakresie uznano, że żądanie nie dotyczy informacji publicznej. Dodatkowo wskazano, że pytanie sformułowane w pkt 1.1.4 jest niezrozumiałe.

Korespondencja z EKOM

Nyska Energetyka Cieplna Sp. z o.o.

Niestety od tej spółki nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi do dnia dzisiejszego. Mimo przesłania wniosku na oficjalny adres podany na stronie, po upłynięciu ponad 14 dni na ustawowe udzielenie odpowiedzi zostało wystosowane do spółki wezwanie, które również zostało zignorowane.

Korespondencja z NEC

Co dalej?

Identyczne wnioski zostały zweryfikowane już przez sądy administracyjne, które stwierdziły, że wszystkie te pytania stanowią informację publiczną, bowiem jak wskazuje się w orzecznictwie informacją publiczną są zarówno treści dokumentów bezpośrednio wytworzone przez organy administracji publicznej, jak i te, których używają przy realizacji przewidzianych prawem zadań (także te, które tylko w części ich dotyczą), nawet gdy nie pochodzą wprost od nich.

Odpowiedzi trzech spółek mogą świadczyć, że albo spółki działają w porozumieniu albo obsługę prawną świadczy ten sam radca prawny. Jedna spółka całkowicie zignorowała wniosek, druga odpowiedziała dopiero po wezwaniu. Niestety żadna z wymienionych spółek nie wypełniła w sposób pełny swoich obowiązków wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej, dlatego w najbliższym czasie zostaną złożone skargi na bezczynność. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: MMTreść komentarza: A może Kolbiarz też się leczy u Miłara?Data dodania komentarza: 23.04.2025, 10:28Źródło komentarza: Nikt w to nie uwierzy. Miłar Kokoszka - Oddawał mocz na krzyżAutor komentarza: Wielki Joe.Treść komentarza: Czas najwyższy. Cham, prymityw, uczestnik jakichś dziwacznych historii z kobietą, którą rzekomo okradł.Data dodania komentarza: 24.03.2025, 15:47Źródło komentarza: Sołtys Goświnowic Kwiatkowski odwołany 116 do 106.Autor komentarza: JJTreść komentarza: Jak zwykle, dowiemy się po czasie, jak już ktoś trafi do szpitala.Data dodania komentarza: 24.03.2025, 15:46Źródło komentarza: Woda w Nysie - może być skażona bakteriami coli - wynik 58 jtkAutor komentarza: GolemTreść komentarza: Pozbyto się bufona i nieroba , lasego na kasę , jeszcze go wyrzuca z basenu i będzie kumulacja , do łopaty gnojaData dodania komentarza: 25.02.2025, 14:52Źródło komentarza: Sołtys Goświnowic Kwiatkowski odwołany 116 do 106.Autor komentarza: KibicTreść komentarza: To się dziejeData dodania komentarza: 17.02.2025, 22:16Źródło komentarza: Goświnowice chcą odwołać sołtysa Kwiatkowskiego.Autor komentarza: Ryszard BobekTreść komentarza: A ja czytelnik sugeruje Panu Piotrowi Bobakowi - roszadowemu sekretarzowi miasta, żeby pisząc posta na profilu burmistrza miasta bardziej uważał na słowa, bo poziom bardzo Pan zaniża. - w mojej subiektywnej ocenie Także w mojej subiektywnej ocenie wyjasnie dlaczego jest pan roszadowym sekretarzem - zmiana z wiceburistrza na sekretarza to kpina z ustawy o samorządzie gminnym i próba obejścia prawa, polegajaca na obejsciu zakazu łaczenia mandatu radnego powiatowego z funkcją wiceburmistrza. Zapytam, bo przyznam, że nie sprawdziłem, czy po tej zmianie schemat ogranizacyjny gminy uległ zmianie? Czy zmienono Panu faktyczny przydział czynności? Czy naprawde Elwira Slimak przejęła Pańskie obowiązki a Pan jej, czy raczej pozostaliście faktycznie przy tym samym wymieniając się tylko tabliczkami na drzwiach? Wie Pan co to jest w prawie czynnośc pozorna? NIe to prosze sie dokształcić.Data dodania komentarza: 8.02.2025, 11:04Źródło komentarza: Czy komitet Referendalny padł ofiarą prowokacji?
Reklama
Reklama